Jak będzie wyglądało podróżowanie w 2021?
Podróżowanie na pewno, przynajmniej w najbliższym czasie, nie będzie takie, jak przed pandemią. Od marca jedno słowo najlepiej opisuje świat, a w szczególności świat podróży – niepewność. Czeka nas nowa era podróżowania. Otwarte granice, przepastny wór lokalizacji do wyboru, ruch bezwizowy, do których przywykliśmy, sprowadza się ostatnio bardziej do wyboru nie tyle, gdzie chcę, ale przede wszystkim, gdzie i jak mogę pojechać. Prawdą jest, że powoli wraca popyt na podróże, a klienci prezentują ostrożny optymizm, ale wszystko będzie się rozkręcać stopniowo. Po długim okresie turystycznego marazmu, mamy wielki głód podróży i przygód, po prostu fernweh. Jak tylko informacja o szczepieniu poszła w świat, część z nas zaczęła od razu planować wakacje. Przez rozdmuchany apetyt na podróże, eksperci są dość zgodni, że turystyka (jak już tylko ruszy na dobre) odbije się naprawdę szybko.
Chcemy podróżować i tęsknimy za przygodami
Powrót do normalności będzie przebiegał w różny sposób i w różnym tempie w poszczególnych krajach. Większość chce odzyskać wolność po zamknięciu, podczas którego było dużo stresu, napięcia, obciążenia. Pora na przerwę – relaks i odpoczynek. Ludzie są żądni nowych pozytywnych doświadczeń. Po czasie zastoju i przemyśleń, pora na kreatywność i ruch. Jeszcze nie tak dawno zalewały nas ostrzeżenia przed masową turystyką, a po roku świat odwrócił się do góry nogami i dziś trzeba zachęcać do powrotu. Czy to doświadczenie spowoduje fundamentalne zmiany? Czy po prostu powrócimy do biznesu jak zwykle? The World Travel & Tourism Council (WTTC) podkreśla, że trzeba wznowić i wspierać turystykę bez czekania aż wszyscy się zaszczepią. Sektor turystyczny w Europie to 10% PKB i prawie 2,5mln biznesów (5). Turystyka generuje 10% miejsc pracy, a w ostatnich pięciu latach spośród nowo utworzonych miejsc pracy aż około 25% stanowią te w branży turystycznej (8). Kraje UE najbardziej zależne od turystyki pokazane są na wykresie poniżej. Będziemy wracać do normalności, ale powoli, a poziom przychodów z 2019 może być osiągnięty dopiero w 2024. Odsetek ludzi, którzy nie rezygnują, tylko przekładają swoje wakacje jest jednak wysoki i tylko niewiele osób twierdzi, że chce jeszcze długo pozostać w domu.
Planowanie
Czy rok 2021 to czas na snucie planów? Może na ten moment wydawać się to przedwczesne, ale patrząc na niepewność i zmiany, jakie następują, również po prostu pod wieloma względami opłacalne. Wcześniejsze planowanie i przygotowanie może dać Ci spokój ducha i perspektywę wakacji będących spełnieniem marzeń. Rezerwacje z wyprzedzeniem pozwalają choć trochę kontrolować tłum, ograniczać ryzyko i zaoszczędzać czas i pieniądze. Często niezbędne będą dłuższe poszukiwania czyli pogłębiony research do pary z rozważnym podejściem i chwilami na przemyślenie różnych możliwości. Sporo czasu spędzić trzeba będzie jednak na wertowanie opinii i porównywanie cen, aby decyzja została podjęta jak najbardziej racjonalnie. Uważnie i ostrożnie trzeba będzie pewnie planować i dopilnować wszystkiego na każdym etapie planowania i podróży. Z pewnością nam się to opłaci pod każdym względem – mamy wówczas duży wybór, dostępność (mało miejsc jest jeszcze zarezerwowanych), elastyczność (często można wszystko odwołać praktycznie do ostatniej chwili), bonusy, promocje, zniżki itd. Może właśnie to idealny czas na świadomą organizację swojej wymarzonej podróży? Ten czas, gdy branża kusi cenami i wprowadza bardzo elastyczne rozwiązania, redukując ryzyko praktycznie do zera. A może czas na wyjazdy i kierunki, o których wcześniej nawet nie myśleliśmy? Podziwianie zorzy polarnej, wędrowanie przez Patagonię czy safari w Kenii są przecież kwintesencją przeżywania i doświadczania. A tego nam najbardziej teraz brakuje.
Elastyczność
Wspomniana elastyczność to słowo klucz na nadchodzącą wiosnę i lato - weekendy, święta, majówki, czerwcówki i wakacje. W niepamięć odchodzi restrykcyjna polityka, a w jej miejsce wskakują bardziej elastyczne opcje. I to właśnie ta elastyczność zdaje się być w najbliższym czasie czynnikiem decydującym o naszych wakacjach. Oczekiwania podróżników są dość jasne – chcemy szybkich i zdecydowanych reakcji rządów i firm na potrzeby klientów (wnioski za: Deloitte). Biznes i politycy muszą szybko reagować, dostosowując ofertę do aktualnych ograniczeń. Trwają poszukiwania innowacyjnych rozwiązań, żeby sprostać wymaganiom pokolenia C (gen-c czyli generacja post COVID). Więcej wyboru i elastyczności przejawia się przede wszystkim w polityce odwoływania rezerwacji przez linie lotnicze oferujące np. czasowo wydłużony rebooking (zmiana rezerwacji) czy vouchery, ale też w bardziej proklienckiej postawie właścicieli miejsc noclegowych rezygnujących z wielu opłat i umożliwiających wygodne wakacje last minute. Może nawet zwiększy się gościnność i życzliwość niektórych właścicieli, którzy zobaczą w nas nie tylko klienta, ale też człowieka? Cały turystyczny biznes musi zaadaptować się do nowych warunków, gdyż podróżnicy będą bardziej zwracać uwagę na ceny, a świadomi swoich praw żądać większej przejrzystości polityki firm i rządów, transparentnego procesu refundacji i korzystnych opcji ubezpieczeń podróży.
Bezpieczeństwo, zdrowie i higiena
Wyjątkowe, bezpieczne doświadczenia w podróży są czymś, czego będziemy się na pewno domagać (o bezpieczeństwie w podróży pisałam już tutaj). Musimy mieć pewność, że zachowane są wszystkie procedury czyli maski, dystans, dezynfekcja. Ważna jest wspomniana polityka firm i rządów, ustalająca wszelkie obostrzenia, zasady i procedury jak np. godziny dla grup ryzyka, kontrola tłumów w miejscach publicznych, ograniczona liczba turystów w hotelach, mniej miejsc zajętych w samolotach, ograniczenie miejsc komfortu na lotniskach (czyli lounge, bary, restauracje), transfery lotniskowe w bezpiecznych warunkach. Środkowe miejsce w samolocie odejdzie w zapomnienie, czasopisma w samolotach popadną w niebyt, będą skanery temperatury, tunele dezynfekujące, zmiany w liczbie i rodzaju bagażu, dłuższe odprawy (check-in). Również w kwestiach wyżywienia, higiena będzie odgrywała dużą rolę, a opcja dostawy (take-away) i jednorazowe opakowania będą święciły triumfy. Być może niestety przez chwilę straci nawet na tym idea ulicznego jedzenia (streetfood). Tworzone są też np. liczne inicjatywy związane ze sferą gastronomiczną takie jak dostarczanie jedzenia w różne miejsca w postaci piknikowych koszy (picnic basket). Szefowie kuchni wynajmowani są wręcz czasem do prywatnych domów, w których gotują wedle uznania na posesji. Jakie są zatem potrzeby i wymagania turystów, którym destynacje muszą sprostać natychmiastowo? Na podstawie poniższej grafiki widać, że aż 46% wybierze inną wakacyjną destynację niż planowało, a z tych, którzy zmienią plany, ponad połowa zdecyduje się na kraj z dobrą opieką zdrowotną, a prawie 40% pojedzie tam, gdzie będzie mniej tłoczno i zachowane zostaną wszelkie restrykcje higieniczne. Rządy muszą wprowadzić obowiązkowe kontrole, a w kwestii higieny zero kompromisów. Wyniki raportu (1), który analizuje wschodzące trendy w preferencjach, postawach i wyborach podróżników sugerują, że zdrowie i higiena mocno determinują decyzje dotyczące planów podróży. W skrócie, widoczna jest widoczna dodatnia korelacja pomiędzy poziomem dbałości o zdrowie i higienę a konkurencyjnością turystyczną krajów. Nawet po szczepieniach przewiduje się, że podróżowanie będzie bardziej uważne, z uwzględnieniem wyższych standardów higienicznych i zdrowotnych. Podróżnicy prawdopodobnie będą wybierać kierunki, które są czystsze, bezpieczne i dobrze radzące sobie z pandemią. Nie tylko rzeczywisty poziom bezpieczeństwa, ale i samo jego postrzeganie będą miały znaczenie. Marki, za którymi będzie stała jakość, będą z pewnością wygranymi. Dobre ubezpieczenie zdrowotne też nie zaszkodzi – trzeba jednak sprawdzić, co dokładnie się w nim zawiera i czy na pewno obejmuje pandemię.
Technologia w służbie podróżnikom
Pasażerowie chcą lepszej technologii. Ścisła współpraca pomiędzy liniami lotniczymi, lotniskami i pogranicznikami musi stać się faktem. Tworzenie bezkontaktowych i bezdotykowych przestrzeni dla pasażerów (touch-less travel) redukuje ryzyko poprzez automatyzację. Idea „paszportu cyfrowego” (digital health passport) została z kolei już w pewnym stopniu zmaterializowana. A mianowicie, linie Emirates nawiązały współpracę z International Air Transport Association (IATA) w celu testowania IATA Travel Pass czyli aplikacji mobilnej, która ma ułatwić bezpieczne planowanie podróży zgodnie z wszelkimi wymogami rządowymi związanymi z testami i szczepieniami na COVID-19. Paszport umożliwia podróżnikom sprawdzenie, czy ich test lub szczepienie spełniają wymagania obowiązujące w miejscu docelowym ich podróży, a także umożliwia bezproblemowe cyfrowe zarządzanie wszystkimi dokumentami potrzebnymi podczas podróży. Ludzie zdają się być chętni do poddania się sprawdzeniu i według badania prowadzonego przez Global Rescue, 90% jest skłonnych poddać się prześwietleniu (COVID-19 screening) i testowaniu podczas podróżowania.
Osobisty doradca w podróży
Świadome podróżowanie, w szczególności w czasach pełnych niepewności, to też korzystanie z wiedzy i doświadczenia ludzi zajmujących się podróżami. Komunikacja to podstawa, a transparentność jest nie do przecenienia. Cierpliwi, otwarci na zmiany doradcy w podróży to dodający otuchy i pewności siebie specjaliści, którzy zwracają uwagę na wiele czynników i dokładnie wszystko sprawdzają na każdym etapie planowania podróży, pomagając niejednokrotnie w podejmowaniu decyzji – przedstawiają klarowne informacje, ograniczają ryzyko, prowadzą za rękę krok po kroku. Mają aktualne, sprawdzone informacje, wiedzę i doświadczenie oraz dokonują analizy na szeroką skalę, robiąc rozległy research. Dziś, jak nigdy wcześniej, trzeba znać przecież zasady i restrykcje. Jak znaleźć miejsca, które spełniają wszystkie standardy higieniczne? O to na pewno zatroszczy się już doradca, który trzyma rękę na pulsie i jest stale połączony ze światem informacji, wyłuskując z tego szumu to, co dla klienta jest najważniejsze w danym momencie. Po to są właśnie indywidualne, dogodne plany podroży, dopasowane do potrzeb i ograniczeń. Oszczędzają czas, nerwy i pieniądze. Źródłem ich przewagi jest idealna oferta, osobiste rekomendacje oraz informacje z pierwszej ręki i sprawdzonych źródeł. Podróżujmy mądrzej, rozsądniej (zdrowo i bezpiecznie, ale też komfortowo), ale i z zachowaniem nutki spontaniczności. Nieważne, czy planujemy ze sporym wyprzedzeniem, czy też praktycznie w ostatniej chwili (last minute). Jako, że jest to kompletnie nowe doświadczenie dla wszystkich, to wsparcie i zapewnienie, że wszystko, co tylko możemy jest pod kontrolą, a wakacje są dobrze sprawdzone i zaplanowane są na pewno ogromną ulgą i pomocą dla klienta.
Miłośnicy podróży – wracamy do gry!
Planowanie i oczekiwanie na podróż jest wielką przyjemnością, a ostatnie miesiące pokazały nam, jak bardzo wakacyjne wyjazdy mogą poprawiać nasz dobrostan psychiczny. Wiele badań wskazuje, że zwiększają też, dużo bardziej niż dobra materialne, poczucie szczęścia. To oczywiste, że ludzie nadal chcą podróżować, poznawać świat, doświadczać – to się nie zmieniło. A może apetyt jest jeszcze większy! Styl podróżowania będzie się jednak zmieniać, tak jak i nasze potrzeby i ograniczenia, często bardzo dynamicznie. Na pewno będziemy podróżować, ale, przynajmniej tymczasowo, trochę inaczej. Podejmiemy szereg środków ostrożności, niejednokrotnie zgadzając się na ustępstwa w imię bezpieczeństwa i zdrowia. Podróżowanie znaczy przecież dużo więcej niż mogłoby nam się wydawać, a wspomnienia, które tworzymy mają ogromny pozytywny wpływ na nasze życie. Podróże powrócą więc dla tych odważnych i kochających wojaże już niedługo. Ahoj przygodo!
Źródła:
1. https://crc.pata.org/health-hygiene-post-covid-19-destination-competitiveness/
2. https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/JTF-04-2020-0063/full/html
5. https://www.phocuswire.com/Coronavirus-impact-travel-industry
7. https://www.euronews.com/2020/09/25/rethinking-tourism-after-covid-19